HVAD ER VORES VÆRDIER OG TEORTISKE GRUNDLAG?

 

 

Vores værdier og pædagogiske tilgang


Vi ser barnets/den unges adfærd som kommunikation: Vi spørger: ’Hvad ligger bag?’ 


Vi ser på barnet i konteksten: Vi anerkender, at barnets/den unges reaktioner og handlinger påvirkes af det læringsmiljø, barnet/den unge er i. Derfor giver vi vejledning til at justere læringsmiljøet, når barnet/den unge har brug for nye udviklingsmuligheder og positive erfaringer.


Vi tager kontakt, før vi giver handlingsanvisninger: Vi fanger barnets/den unges opmærksomhed, justerer vores krav mv.

Vi vægter en legende tilgang til læring: Vi skaber positive stemninger og legende samspil ved at bruger krop og stemme dynamisk – vi varierer rutiner, aktiviteter og gøremål og interagerer frem for instruerer.


Vi undersøger kvaliteten af relationerne: Vi anerkender, at barnets/den unges udviklingsmuligheder er relationelt betingede. Derfor er vi nysgerrige på familien, læringsmiljøet og lokalmiljøet – vi spørger: ’Hvad består de konkret af?’ og undersøger, om der er tillidsbrud, afmagtsfølelser eller mistet tryghed og sikkerhed. 

Vores teoretiske grundlag 


Vi har en pædagogisk tilgang og bygger blandt andet vores arbejde på Vitaliseringsmodellen. Modellen sammenfatter børns, unges og forældres psykologiske grundbehov og viser, hvilke former for relationer og miljøer, der understøtter deres udvikling (Tønnesvang & Hedegaard, 2015). Vi tror på, at alle børn, unge og forældre har brug for at blive mødt: 


#1 Lad mig høre til ligesom dig

- vi hjælper børn, unge og forældre med at afkode deres omverden og støtter dem i at navigere i relationer og fællesskaber. 


#2 Giv mig passende udfordringer

- vi giver et medspillende modspil og støtter børn, unge og forældre i det, som de endnu ikke kan. 


#3 Se mig som den jeg er

- vi møder børn, unge og forældre i øjenhøjde og ser dem for dem, de er. 


#4 Vis mig hvem jeg kan blive

- vi tror på, at børn, unge og forældre kan mestre den givne situation, og at det kan lykkes.